„SUSITIKIME KAIP DRAUGAI“

„SUSITIKIME KAIP DRAUGAI“
Janina Jonušauskaitė, „Atgimimo“ mokyklos anglų kalbos mokytoja metodininkė, projekto Lietuvoje koordinatorė

Gegužės 6-13 dienomis buvo organizuotas „Erasmus +“ programos, kurią Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas, lėšomis finansuoto daugiašalio tarptautinio projekto „Let‘s meet together…as friends“ (liet. „Susitikime….kaip draugai“) dalyvių susitikimas-baigiamoji konferencija Ispanijos Karalystėje.
Sekmadienį dešimties „Atgimimo“ mokyklos narių komanda pradėjo nuotykių ir įspūdžių kupiną projektinę kelionę į Bailen miestą, esantį Andalūzijos regione, Ispanijos Karalystėje. Jau žinojome, kad šiame regione labai jaučiama rytietiškos, arabiškos, ir vakarų kultūrų samplaika. Mūsų tarptautinio projekto tema, jau baigiamoji, buvo susijusi su istorija bei draugyste tarp šalių. Tai svarbiausia. Apie tai kalbėjome lėktuvui nusileidus finikiečių įkurtame Malagos mieste, kur mus pasitiko šiltas Ispanijos klimatas ir nuostabi pastatų architektūra. Truputį pailsėję apžiūrėjome šį gražų uostamiestį, aplankėme Alkazabos pilį, toreadorų kovų ringą „Plaza de toros de La Malagueta“.
Antrą dieną vykome į kelionės tikslą-Bailen, pakeliui užsukdami į istorinį Rondo miestą, kurį Gvadalevinos upė dalija į dvi dalis. Kanjono dvi puses jungia trys 120 m. virš jūros lygio iškilę tiltai: Romėnų tiltas (Puente Romano), Senasis tiltas (Puente Viejo) bei Naujasis arkinis tiltas (Puente Nuevo), statytas XVIII a. Vakarėjant pasiekėme Bailen miestą, kuriame mūsų mokinių laukė naujos šeimos.
Trečią dieną pradėjome aktyviomis veiklomis. Ryte atstovai iš Lietuvos, Lenkijos, Turkijos, Norvegijos ir Vengrijos susirinko “IES Hermanos Medina Rivilla“ mokykloje. Į Ispaniją atvyko ne tik mokinių komandos, mokytojai ir projekto koordinatoriai, bet ir mokyklų vadovai. Čia mūsų laukė gražiai sutvarkyti stendai, skirti kiekvienai projekto šaliai. Džiaugėmės, pamatę mūsų vėliavos spalvas ir buvusių susitikimų akimirkas. Apžiūrėjus mokyklos patalpas mokiniai ruošėsi žygiui į Penalosos pilį, o suaugę tarėsi dėl tolimesnio bendradarbiavimo, ypač tarp Lietuvos ir Norvegijos mokyklų. Nežiūrint į užimtumą, Ispanijos direktorius atvirai pristatė savo šalies švietimo sistemą, apibudino ekonominę situaciją Bailen mieste bei Andalūzijos regione. Mokykloje mokosi 16-18 metų mokiniai, kurie pertraukų metu gali ilsėtis vidiniame kiemelyje, tačiau iš pastato išeiti neįmanoma, nes pagrindinės durys yra rakinamos iki mokslo dienos pabaigos. Ispanijoje mokslas yra privalomas iki šešiolikos metų, taigi, nežiūrint 50 proc. bedarbystės miestelyje, mokiniai mokyklą lanko noriai, ypač kai ugdymo procesas yra integruojamas su technologijomis ir daržininkyste. Šis pietų Ispanijos regionas nuo seno garsėja didžiuliais alyvuogių derliais ir visas peizažas aplink-alyvuogių laukai.
Po pietų buvo numatytas žygis į Penalosos pilį bei plaukimas baidarėmis. Žygiui buvom suskirstyti į dvi komandas. Vienoje jų buvo atstovai iš Lietuvos ir Turkijos, o kitoje – iš Norvegijos, Vengrijos ir Lenkijos. Mūsų komandas lydėjo mokiniai iš Ispanijos, taigi buvo proga vaikams geriau pažinti vieniems kitus bei lavinti anglų kalbos įgūdžius. Vaikščiodami po Castillo de Aldomovar pilies įtvirtinimus, sužinojome gražią legendą. Kasmet kovo 28 dieną princesės Zaidos dvasia aimanuodama vaikšto po pilį tikėdamasi sulaukti savo vyro, princo Fath al-Mamun sugrįžtant iš karo .Minėta diena jau senai praėjusi, tad mums neteko nei išgirsti, nei išvysti gražiosios princesės. Šiais laikais pilyje yra organizuojami spektakliai, muzikiniai vakarai bei įvairios šventės.
Pati sunkiausia projekte buvo ketvirtoji diena. Mūsų laukė didžiausias išbandymas – žygis pėsčiomis į kalnakasių gyvenvietę La Karolinoje. Ryte kalnus slėpė tirštas rūkas, galėjome matyti tik gausiai žydinčias pievas. Pakeliui grožėjomės žydinčių gėlių žiedais ir bandėme atrasti atitikmenis Lietuvoje. Pasiekę tikslą, išvydome tris kalnakasių stovyklavietes. Gidas paaiškino, kad čia buvo gausu švino, o tuomet žmonės nežinojo, kokius pavojus ši kažkam pelninga iškasena slepia. Kalnakasiai greit susirgdavo plaučių ligomis, dažniausiai išdirbdavo 10-12 metų, mirdavo jauni, bet pasirinkimo neturėjo. Labiau pasisekė pagalbiniam personalui, jie nebuvo tiek užsinuodiję švinu. Pasigrožėję vaizdu iš viršaus, nusileidome žemiau, prie muziejaus, skirto vietiniams kalnakasiams atminti. Gidas papasakojo apie darbo specifiką, parodė imitacinio pobūdžio sprogdinimą bei apibūdino muziejuje esančius maketus. Apžiūrėję šią vietovę vykome į istoriškai svarbų muziejų, pavadinimu „Navas De Tolosa“, kuriame eksponuojami vertingi objektai siekiant atminti kovas tarp krikščionių ir musulmonų už Andalūzijos regioną.
Penktą dieną mūsų laukė dar didesni išbandymai. Kiekviena mokykla pristatė namų darbus: „Mano didvyris“ ir „Politinė sistema šalyje“. Mūsų mokiniams sekėsi labai gerai, o jų didvyrė-Rūta Meilutytė, plaukimo čempionė, savo atkakliu darbu pelniusi pasaulinį pripažinimą. Mokiniai pristatė tuos žmones, kurie jiems ypatingi, sugebėję atsitiesti po traumų, nugalėti savo silpnumą ir nepasiduoti. Paskui laukė kiti darbai: visi atlikome 12-os klausimų įsivertinimo klausimyną, susijusį su projektine veikla, kūrėme šešių kalbų žodynėlį draugystės ir istorijos temomis. Baigę darbus, buvome pakviesti į Bailen miesto mero priėmimą. Savivaldybėje sužinojome, kad regionas garsėja ne tik kokybišku alyvuogių aliejumi, bet ir puikiu plytų fabriku, kuris savo produkciją eksportuoja į kaimynines šalis. Apsikeitę dovanomis, išgirdę miesto istoriją ir sužinoję įdomių dabarties gyvenimo aktualijų, nusifotografavę visi kartu, atsisveikinome su miesto vadovais. Iškart išvykome į Jaen miestą. Jame aplankėme Iberijos muziejų ir senųjų Arabiškų pirčių kompleksą. Buvo įdomu ir naudinga sužinoti, kaip išmintingai arabai XI a. sugebėjo sukurti sudėtingą pirčių sistemą, sumaniai panaudodami ir saulės šilumą, ir architektūrinius išradimus. Pirtyse žmonės atsigaudavo, apvalydavo ne tik kūną, bet ir sielą. Ne veltui teigiama: švariam kūne – švari siela.
Paskutinę dieną šešių šalių vadovai susėdo prie apskrito stalo apibendrinti tris metus trunkančio projekto „Let‘s meet together“. Įvertinome visas atliktas projektinės veiklas ir pasidžiaugėme, kad mūsų šešių šalių komanda pasiekė užsibrėžtus tikslus. Sutvarkę dokumentus ir susisteminę projektinės veiklos medžiagą, ją eksponuosime mokyklų bibliotekose. Pagrindinė tarptautinio projekto idėja-skirtingų tautų ir kultūrų žmonių bendravimas ir bendradarbiavimas. Pasitarimo metu nusprendėme ateityje palaikyti konkrečius ryšius ar kurdami naujus projektus, ar asmeniškai bendraudami tarpusavyje. Vaikai, kartu su tėvais, tuo metu ruošėsi paskutiniam- atsisveikinimo vakarui. Užsimezgė naujos draugystės, vaikai vos tramdė atsisveikinimo ašaras. Gražiems jausmams ir draugystei svetima kalba, religija, papročiai ar tradicijos nėra kliūtis, o tik galimybė pažinti. Atsirado dar didesnė paskata geriau mokytis užsienio kalbas, domėtis Ispanijos kultūra jos istoriniu paveldu.

Nuotraukos iš J.Jonušauskaitės asmeninio archyvo.