Stažuotė Bergeno gimnazijoje

2019 m. gruodžio pradžioje  Druskininkų „Atgimimo“ mokyklos mokytojų komanda: direktorė Danutė Časienė, anglų kalbos mokytojos, Audronė Dreinienė, Janina Jonušauskaitė, socialinė pedagogė Agnė Gaidamavičienė dalyvavo stažuotėje pagal programos Erasmus KA-1 projektą „Kūrybiškumo ir kritinio mąstymo ugdymas, naudojant inovatyviuosius mokymo metodus“. Mokytojos lankėsi Norvegijoje, Bergeno miesto Amalie Skram gimnazijoje. Tikslas-naujų ugdymo strategijų  pažinimas, galimybė pasisemti patirties, kaip inovacijų pagalba ugdomi XXI amžiaus gebėjimai.

Turėjome įtemptą darbo savaitę, susitikome ir kalbėjomės su  administracija, diskutavome su įvairių specialybių mokytojais, socialiniu pedagogu, stebėjome 11 pamokų ir turėjome  5  susitikimus su mokyklos darbuotojais.  Buvome maloniai priimti ir mums sudarytos visos įmanomos sąlygos projekto užduotims įgyvendinti.

Mokyklos direktorius mums išdėstė Norvegijos švietimo sistemą ir aptarė savo mokyklos veiklos programą. Mums pristatant „Atgimimo“ mokyklą direktorius labai domėjosi pasakojimu apie ugdymą, projektus ir kitas veiklas, uždavė daug klausimų.

Mieste yra nemažai privačių ir valstybinių mokyklų, bet mokslas valstybinėse mokyklose yra prestižinis. Geriausieji lanko valstybines mokyklas. Mokiniai Amalie Skram gimnazijoje yra  motyvuoti ir mokslumo problemų mažai, nes mokykla yra prestižinė, į ją priimama pagal rezultatus. Mokinys gali netekti teisės čia mokytis, jei jo metiniai rezultatai per žemi. Kiekvienam mokiniui   sudaromas individualus tvarkaraštis ir padedama pasirinkti dalykus. Mokslo metų pradžioje kiekvienas mokinys gauna nešiojamą kompiuterį, kurį, baigęs vidurinio ugdymo programą, gali pasilikti. Pamokų metu asmeninis kompiuteris naudojamas labai dažnai, vadovėlius ir užrašus mokiniai turi taip pat. Su mokiniu dirba tiek socialinis pedagogas, tiek klasės  auklėtojas, siekdami greitesnės mokinio adaptacijos klasėje. Klasės didelės-iki 30 mokinių, per užsienio kalbos pamokas neskaidomos į grupeles. Mokslas gimnazijoje  trunka 3 metus, o vidutinis moksleivių amžius 16-19 metų. Uniformos nedėvimos, tačiau direktorius mano, jog jos reikalingos.  Ugdymas vyksta labai demokratiškoje, ilgametėmis abipusės mokytojo ir mokinio   pagarbos ir atsakomybės tradicijomis grįstoje švietimo aplinkoje. Beveik visi mokytojai turi savo dalykų (dviejų-trijų) magistro išsilavinimą. Santykis tarp mokytojo ir mokinio  yra laisvas ir atviras. Mokytojams suteikta didelė laisvė dirbti kaip kūrėjams ugdymo procese, jie neprivalo užsiimti kita, su pamoka nesusijusia veikla, tačiau mėgsta užsiimti savanoryste ar kita visuomenine veikla.

 

Pamokos, trunkančios vieną valandą, vedamos norvegų kalba arba ta užsienio kalba, kurios mokinys mokosi( kinų, japonų, ispanų, prancūzų, italų, vokiečių, anglų). Anglų kalba nuo 2-ųjų metų (10-osios klasės) nedėstoma kaip dalykas, o mokiniams pateikiama anglakalbių šalių istorija, sociologija, anglų k. literatūros ir kt. kursai, lavinantys mokinių dalykines ir bendrąsias  kompetencijas.  Metų ugdomoji veikla   padalinta į du semestrus, o visa trejų metų veikla suskirstyta labai apgalvotai: pirmaisiais metais mokiniai užbaigia tradicinį mokymąsi, užsienio kalbos ir pasaulio pažinimui lavinti 10 proc. mokinių  sudaryta galimybė mokytis kitoje šalyje visus mokslo metus. Mokykla mainų programoje bendradarbiauja su 7 šalimis: Kinija, Japonija, Vokietija, Austrija, Ispanija, Martinikos respublika, Škotija.  Priimančioji mainų dalyvį-mokinį  norvegų šeima  savanorė per  mėnesį gauna 300 eurų išlaikymui, vaikui skiriami dienpinigiai. Mokinys įsitraukia į kitos šalies   mokyklos ugdomąją veiklą kartu su bendraamžiais, o grįžęs tęsia mokymąsi savo buvusioje mokykloje. Dalyvavome pamokoje, kurioje  norvegų kalbos pagrindų   mokėsi  7 užsieniečiai: austras, du ispanai, vengrė, kinietė, 2 japonės. Be pačių inicijuotos mainų programos, Amalie Skram mokykla- aktyvi tarptautinių Erazmus programos  projektų dalyvė.

Antraisiais metais dažniausiai naudojama projektinė pamokų organizavimo forma, vyksta ilgalaikiai ir trumpalaikiai  kursai( stebėjome keletą labai įdomių, dvi valandas trunkančių mokinių kritinį mąstymą ir kūrybiškumą ugdančių veiklų). Antraisiais metais mokinių  „stažuotės“ užsienio mokyklose trunka trumpiau, vieną savaitę. Trečiaisiais, baigiamaisiais, metais mokiniai į užsienį nebevyksta, susikoncentruoja į mokymąsi, ateities karjerą. Baigę mokyklą  abiturientai nori išbandyti save kitų šalių universitetuose . Vyksta  ne tik į žinomus, prestižinius universitetus, bet mielai renkasi medicinos studijas  Lenkijos, Vengrijos universitetuose, remdamiesi pragmatiniais sumetimais. Universitetus pasirenka 51,4 procentai baigusiųjų šią gimnaziją-tie, kurie tikrai nori siekti akademinės karjeros.

Mokinių pasiekimai (atsiskaitomieji darbai) vertinamai taikant šešiabalę sistemą. Visi mokiniai nešiojasi  kompiuterius ar planšetes, naudojasi ausinukais, norėdami  atsiriboti nuo aplinkos pamokoje. Didžiausias dėmesys skiriamas individualiam darbui ir informacijos paieškos būdams, kritinio mąstymo ugdymui. Mokiniai skatinami kuo daugiau savarankiškai  dirbti,  sudaromos sąlygos matyti savo veiklos praktinę naudą. Nėra suvaržymų griežtomis taisyklėmis pamokų metu,  mokiniai  jaučiasi laisvai, uždavus individualų darbą gali likti klasėje, dirbti bibliotekoje ar kitoje erdvėje   pagal pamokos uždavinius. Mokinys  kartais susikuria   sau darbo vietą ant palangės ar  sėdi užmaukšlinęs  kapišoną- svarbiausia – mokytis mokiniui patogiu būdu ir netrukdyti kitiems. Tai labai svarbi sąlyga, kurios laikosi visi mokiniai. Nors kompiuteris stovi ant darbo stalo, bet mokiniai susikaupę į dėstomą dalyką, o ne naršymą internete. Mokytojas jiems – konsultantas bei  pagalbininkas. Norvegijos mokinių rezultatai yra vieni iš geriausių tarptautiniuose tyrimuose –jų mokymo sistema kitokia nei pas mus.

Namų darbai  mokiniams yra ilgalaikiai, kūrybiški: dažniausiai  dviems savaitėms  skiriami tam tikri kūrybiniai individualūs arba grupiniai  projektai , o kasdien namų darbai neužduodami, nebent mokinys per dvi jam skirtas valandas nespėjo ko nors atlikti ir jam reikės padirbėti namuose. Stengiamasi  per pamokas spėti atlikti visas užduotis, dirbama studentišku principu. Mokinys pats pasirenka, kada jam dirbti, kokiu režimu, kokiais metodais, tačiau atsiskaityti  privalo. Mokiniai turi susikūrę savo Podcast tinklalaides namų darbams atlikti. Vertindami mokytojai prisijungia prie jų sistemos. Pvz., per anglų  literatūros pamoką buvo skirta  kūrybinė   2 savaičių namų darbų užduotis grupei – suvaidinti ir nufilmuoti trumpą ištrauką iš pasirinkto  anglų klasikinio romano. O per socialinių studijų pamoką anglų kalba mes kartu su mokiniais sprendėme ir visi gana sunkiai įveikėme praktinę pamokos dalį – 1964 m. Luizianos raštingumo testą juodaodžiams. Savo nuoširdumu mus pakerėjo prancūzų kalbos mokytoja. Ji puikiai išdėstė pamoką iš savo parašyto vadovėlio ir   jį padovanojo  mūsų mokyklai. Su kinų kalbos mokytoja kartu mokėmės kinų kalbos, kuri čia populiari, nes didėja bendradarbiavimo galimybės bei mieste kuriasi kiniečių įmonės.

Daug dėmesio skiriama tėvų informavimui ir švietimui. Per mokslo metus tris kartus vyksta tėvams skirti susirinkimai apie mokinių pažangą. Socialinis darbuotojas papasakojo, kad Norvegijoje yra  glaudus bendradarbiavimas  tarp tėvų ir mokyklos,  intensyvesnis  nei kitose šalyse. Kiekvienais metais įvyksta trys  tėvų susitikimai su klasės  mokytojais. Tėvai gauna elektroninius  pakvietimus į tokius susitikimus iš anksto. Kontaktinis dėstomo dalyko mokytojas kviečia kiekvieno mokinio tėvus individualiam pokalbiui  ne mažiau kaip du kartus į metus. Tokiame pokalbyje su tėvais mokytojas kalbasi apie mokinio  veiklą ir mokomųjų dalykų pasiekimus, o tėvų yra paklausiama, ką jie patys mano apie savo vaiko pažangą per tą laikotarpį.  Su mokiniais, kurie nepasiekia atitinkamų išsilavinimo standartų, sutartys nepratęsiamos ir jie eina mokytis į kitas miesto mokyklas, dažnai privačias. Privačiose mokslas mokamas (iki 150 Eur per mėnesį).

Ši moderni,   aukštos ugdymo kokybės mokykla  aprūpina visus  pedagogus   reikiama šiuolaikine įranga darbui klasėje bei  technologiniams  eksperimentams atlikti.  Interjeras bei įranga atitinka aukščiausius standartus. Ypač mus sužavėjo koridoriuose instaliuota prabangi garso absorbavimo aparatūra. Mokinių patogumui klasėje kelios švieslentės rodo tą patį vaizdą. Klasės lentos ilgis- per visą sieną.  Mokiniai ir mokytojas sėdi ant ergonominių biuro kėdžių su ratukais, todėl   gali keisti savo sėdėjimo erdves pamokos metu, kai prireikia. Tai skatina mokinių motyvaciją bei kūrybiškumą ir labai padeda dirbant klasėje. Visų klasių sienų dalis stiklinė, todėl viską galima matyti iš koridoriaus. Koridoriuose daugybė jaukių ir patogių  kampelių prisėsti ir atsipalaiduoti per pertraukas ar pažaisti šachmatais, galima pamiegoti ar pasišnekučiuoti tam skirtose erdvėse. Yra nemokami kavos aparatai ir mokiniams, ir mokytojams. Visos mokyklinės erdvės išpuoštos subtiliais piešiniais ir spalvomis, ant sienų nėra jokių plakatų. Modernios treniruoklių ir sporto salės su susilankstančiomis sienomis. Didelis šiuolaikiškai įrengtas baseinas, atitinkantis tarptautinius olimpinius standartus, skirtas ir mokiniams, ir miesto bendruomenei, ir olimpinių vilčių rengimui. Įspūdingos tiksliųjų mokslų: chemijos, fizikos klasės su laboratorinių darbų priemonėmis bei įrenginiais. Mokykloje yra kelios didesnės auditorijos, viena iš jų ypač didelė, kurioje gali vykti ne tik pamokos, paskaitos, pristatymai, susitikimai, bet ir didieji mokyklos renginiai, šventės. Pakanka tik pastatyti mobilią sceną ir pasikeičia didžiosios auditorijos paskirtis. Mokykloje įrengta speciali filmavimo studija, mokiniai gali filmuoti reportažus, pranešimus, laidas, vėliau jas montuoti, nes tam yra visos reikiamos priemonės. Bibliotekoje įrengtos erdvės patogiam skaitymui ar grupiniams darbams bei projektams rašyti. Norintiems visiškos tylos, galima dirbti specialiame bibliotekos tylos kambaryje. Mokykloje yra daug nedidelių kabinetų, kurie skirti  grupių darbams ar užduotims atlikti, tereikia užsirašyti.

Mokyklos darbuotojų ir mokinių patogumui veikia valgykla, nors dauguma moksleivių, pastebėjome, valgo savo atsineštus priešpiečius. Valgykloje, priešingai nei Lietuvoje, galima įsigyti, mūsų akimis, ne visai sveiko maisto: užpilami makaronai, šerbetas, ledai, prie patiekalų galima rinktis įvairių padažų, kurie Lietuvos mokyklose uždrausti. Valgykla yra erdvi, tačiau valgančių mokinių pasitaiko ir kitose mokyklos erdvėse- nėra griežtų taisyklių, kad valgoma tik valgykloje. Maistas valgykloje mūsų labai nesužavėjo, nors pietų kaina nedidelė- apie 4 Eur. Pietų pertrauka- dar viena galimybė pabendrauti atskirai mokiniams ir mokytojams. Ji trunka vieną valandą. Šios pertraukos metu, 12 val., šeimyniškai pietaudami, kiekvieną pirmadienį mokytojai  kartu su administracija aptaria svarbiausius klausimus. Mokytojų kambarys itin erdvus, čia galima laisvu laiku  pailsėti ir atsigerti kavos ar sulčių iš aparatų, pasimėgauti vaisiais.

Mokiniai ir mokytojai domėjosi mūsų šalimi, kurortu, mokykla- lankydamiesi pamokose kaip stebėtojai   buvome prašomi  pristatyti savo miestą, papasakoti  apie savo ir kitas  Druskininkų mokyklas. Mokinių klausimai labai tikslūs ir korektiški.  Jie pripratę prie svečių mokykloje(mums besilankant dar  atvyko 10 japonų grupė). Mums buvo pristatytas  ir lietuvis mokinys,  kuris mokosi puikiai šioje gimnazijoje ir yra labai aktyvus įvairių veiklų dalyvis. Pertraukų metu dažnai stebėjome mokinių iniciatyvas (pvz., grupelė jų susibūrė ir iškepė skanių pyragėlių, kuriuos pardavinėjo po 10 kronų(1Eur), kiti dalino pačių pagamintus lankstinukus apie planetos išsaugojimą ir pan.). Mokinių veikla paskirstyta pagal aukštus: pirmasis-antrasis- bendras (sporto salės, valgykla, mokytojų kambarys, baseinai, rūbinės), trečiajame aukšte mokosi pirmokai(devintokai), ketvirtajame ir penktajame 2-okai ir 3-okai(dešimta ir vienuolikta klasės), o šeštasis aukštas skirtas moksliniams eksperimentams ir kūrybinėms  tiriamosioms veikloms. Kiekvienas pavaduotojas turi savo kuruojamą klasių grupę, o vienas atskiras pavaduotojas užsiima mokyklos tarptautinės veiklos kuravimu.

Gimnazijoje mokosi ir trys klasės specialiųjų poreikių vaikų. Jose-po 8 mokinius, su jais dirbama pagal atskirą programą. Šie mokiniai mokomi savarankiškumo, verslo pradmenų, formuojasi  socialinius įgūdžius dirbdami. Mokiniai ir mokytojai pristatė mokykloje veikiančią originalią mokinių kavinę „Kaffe diem“, kurios pagrindiniai kūrėjai-šių klasių mokiniai. Mus vaišino jų pačių sukurtais vaisvandenių kokteiliais, netradicine kava ir arbata. Tokiems mokiniams, kad nepavargtų,  nebūtina lankyti visų dalykų pamokas: pvz., per dieną keturios akademinės valandos ir dvi valandos, skirtos baristos profesijai įgyti.  Ši kavinė  veikia mūsiškojo UAB principu ir save išsilaiko, o mokiniai, baigę šią mokyklą, mielai  priimami dirbti  Bergeno maitinimo įstaigose arba tęsia mokymąsi profesinėse mokyklose.

Namo grįžome kitokios, turtingesnės. Ši stažuotė mums buvo puiki galimybė kitaip pažvelgti į ugdymo procesą, atrasti naujų idėjų ir jas atsirinkti, pritaikyti pagal galimybes,   palyginti ugdymo proceso  priežiūros veiklas, mokytojų naudojamus metodus pamokose, dalyvavimą įvairiose  neformaliosiose veiklose.

Stažuotės Norvegijoje dalyvės: Danutė Časienė, Audronė Dreinienė, Agnė Gaidamavičienė, Janina Jonušauskaitė